maanantai 29. elokuuta 2016

Datanomien toimintaympäristöt ja asiakaspalvelu


DATANOMIEN TOIMINTAYMPÄRISTÖT JA ASIAKASPALVELU
MILLAINEN ASIAKAS ON USEIMMITEN?
(yksityinen kuluttaja/ yritys)
 
MITÄ/MISTÄ OSATTAVA KERTOA, JOTTA ASIAKAS SAA OSTOPÄÄTÖKSEN TEHTYÄ?
(TUOTETUNTEMUS)
MILLAINEN ON LAADUKAS TUOTE/ PALVELU KYSEISEN YRITYKSEN TAPAUKSESSA?
Elektroniikkaan perustuvassa kauppaliikenteessä?
Esim. Gigantti
 
 
 
 
 
Yksityinen kuluttaja etsii yleensä mahdollisimman hyvää tuotetta omaan käyttöönsä tai sitten ihan vain jotain mikä täyttää tehtävänsä.
Yritykset etsivät useimmiten tietotekniikan tuotteita useita kappaleita kerralla vaatimukset riippuvat yrityksestä.
Tuotteen ominaisuuksista, tuoda esiin niitä ominaisuuksia tuotteesta jotka ovat juuri kyseiselle asiakkaalle tärkeitä.
Asiakastyytyväisyys tuotteesta.
Takuu.
Maksusuunnitelmat/ maksuehdot.
Kuljetusmahd/ palvelut.
Käyttö/ turvallisuus ohj.
Valmistusmaa, merkki, valmistaja
Pienosien tarkkuudella ”tiedonjanoisille”.
, varaosien saatavuus vms.
Tietää / tuntee miten liikkeessä markkinoidaan, millaisia kampanjoita menossa.
Kestävä ja sopuhintainen.
Ystävällinen myyjä.
Kallis??
Asiakkaalle löytyy haluamansa tuote?
Myyjän tioetovarasto.
Hinta/laatu suhde asiakkaan tarpeen yhdistäminen.
Luottamuksen muodostaminen asiakkaaseen.
Ohjelmistoyrityksessä?
 
 
 
 
 
 
 
 
isot yritykset/pienet yritykset
 
 
Ohjelmiston ominaisuudet,
ohjelmiston teho,
 käyttöyrityksen /henkilökunnan          koko,
päivitystarpeet,
käyttökoulutus,
kuinka ohjelmisto maksetaan,
hinta,
kartoittavat kysymykset siitä
 
Saako yritys juuri tarvitsemansa laisen ohjelmiston käyttökoulutuksen ,jatkuvan teknisen tuen yms.
Mainostoimisto?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yritykset ostavat mainoksia ja haluavat saada tuotteensa näyttämään mahdollisimman hyvältä mainoksessa (luovuutta vaaditaan)
poliitikot ja vaaliehdokkaat
Täytyy osata ehdottaa ratkaisuja asiakkaan haluaman mainoksen pohjalle, aikataulu,
hinta
kannattavuus
maksusuunnitelma
mainostusalusta
näkyvyys
mediaosaaminen
kirjallinen sopimus
Mainoskampanja joka vetää ostajia mainostettavalle tuotteelle/ yritykselle (kiinnittää huomion) ja vakuuttaa ostajan tuotteen paremmuudesta.
sovitut asiat on tehty ajallaan
tuottavuus(näkyy jälkeenpäin)
Nettisivuja laativassa yrityksessä?
 
 
 
 
 
 
 
Yritysasiakas haluaa isoja kokonaisuuksia ja mahdollisimman ammattimaisen ulkonäön sivuilleen.
Yhdistykset
 
Minkä tyyppinen sivu sopii parhaiten asiakkaan tarkoitukseen ja mitä ratkaisuja on tarjolla myös tuki vaihtoehdot
hinta
aikataulu
tuki
sivuston koko
monipuolisuus sisällössä
mediaosaaminen
 
 
Visuaalisesti sopivalla imagolla varustettu sivusto jota on helppo käyttää ja on selkeä.
valmis ajoissa.
turvallisuus
päivitetty tietoturva
helposti hakukoneissa näkyvä
sulavasti käytettävä
monikielinen
helppo käyttöönotto
 
 
 
Muu, mikä?
ATK tukihenkilö kunnan virastossa
 
 
 
 
 
 
 Viraston henkilökunta
Auttaa kaikissa IT asioissa
Tukihenkilö saa asiat toimimaan ja ratkaisee ongelman.
Ystävällinen palvelu ja asenne.
Sisäinen asiakas= henkilökunta toisilleen.
vakuutusyhtiöt, pankit, verovirastot jne… kaikki joiden kanssa ollaan tekemisissä jotta homma toimii mutta he eivät tuo meille rahaa.
Ulkoinen asiakas= Maksava asiakas
 
Mitä tarkoitetaan yrityksen sidosryhmillä? Ketä kaikkia nämä voisivat olla?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti