Palvelusta saatava käsitys:
- Itse palvelupaketti
- Tapa, jolla se tarjotaan
- Palvelusta saatava hyöty
Mitkä ovat palvelun ja tuotteen eroja?
Palvelu on "aineetonta"josta maksetaan ja tuote sitten taas on jokin fyysinen asia.
• Hammaslääkäri
– Ydinpalvelu: hampaan paikkaus
– Lisäpalvelu: täydentävät ydinpalvelua, lisäävät käyttökelpoisuutta: suunhoidon neuvonta, ilmaisnäytetuotteet
– Opastavat palvelut: vastaanottotiski ja neuvonta, palvelukuvasto, reittiviivat jne.
– Viihtyvyyspalvelut: miellyttävä odotustila, lehtiä, rauhallista taustamusiikkia, viherkasveja, sohva/ nojatuolit, tv jne.
• Muista hinnoitella nämä kaikki!!
• Ydin: auto ja helppo ajettavuus
• Lisä: asiantunteva neuvonta/ huoltopalvelut/lisämyynti-arsenaali/ katsastuskäynti asiakkaan puolesta
• Opastava/ viihdyttävä: opasteet liikkeessä/ tuotekuvastot, vertailulistaukset/ huoltokirjat/ A4-infot lasissa/ kahviautomaatti/ lasten leikkinurkkaus/ mahd. myyntikoju
Palvelemisen muotoja:
Etsi ja mieti esimerkkejä eri organisaatioista!
Etsi ja mieti esimerkkejä eri organisaatioista!
* Pankit: pankissa voi käydä hoitamassa esim: lainan haku, tiliasiat. Nämä palvelut ovat vuorovaikutteisia ja koska rahaliikenne kulkee sähköisesti nykyisin niin on myös koneilla suuri osa tässä palvelussa.
* ruokakauppa: ruokakaupassa itsepalvellaan siinä määrin että valitaan ostettavat tuotteet ja kassalla sitten tapahtuu vuorovaikutteinen palvelu kun asiakkaan valitsemat tuotteet maksetaan ja tässä käytetään myös koneita kassakone, kortinlukija jne...
* rahannosto: tapahtuu täysin koneellisesti pankkiautomaatilla itsepalveluperjaatteella.
*
* ruokakauppa: ruokakaupassa itsepalvellaan siinä määrin että valitaan ostettavat tuotteet ja kassalla sitten tapahtuu vuorovaikutteinen palvelu kun asiakkaan valitsemat tuotteet maksetaan ja tässä käytetään myös koneita kassakone, kortinlukija jne...
* rahannosto: tapahtuu täysin koneellisesti pankkiautomaatilla itsepalveluperjaatteella.
*
• Palvelun aste
• Asiakkaan oman osallistumisen määrä vaihtelee
• Vuorovaikutuksen taso:
– mikä osuus koneilla, laitteilla, ihmisillä (vrt. kirjasto)
• Vuorovaikutteinen palvelu
• Itsensä palvelu
• Avustava palvelu
• Koneellinen palvelu
Aineettoman palvelun saatavuus:
Kuinka potentiaalisen asiakkaan voi tavoittaa? Mitkä voivat olla haasteita, jossa tavoittaminen onkin vaikeaa? Miten näitä haasteita voisi välttää?
Potentiaalisen asiakkaan voi tavoittaa:
* Mainonnalla
* Palvelemalla hyvin nykyisiä asiakkaita jolloin he saattavat levittää sanaa
* Yritys tapahtumissa esiintyminen
Asiakkaan tavoittaminen saattaa joskus olla vaikeaa esimerkiksi mainosbudjetin/ näkyvyyden puutteessa.
Näitä ongelmia voi välttää pyrkimällä näkyvyyteen ja mainonnan huolelliseen suunnitteluun.
• Henkilökohtaisesti
• Sähköisin viestimin
• Kirjallisesti
• ”Suusta suuhun”
Lisäpalvelujen saatavuus:
Mieti esimerkkejä eri yrityksistä!
* Auton katsastus: Kun ostaa auton autokaupasta niin silloin se myös tarvitsee katsastusta säännöllisin väliajoin siksi se on suoraan lisäpalvelu auton omistajalle. Sama pätee myös auton huoltoon.
• Kotiinkuljetus
• Lajittelupisteet
• Tuotteen huolto
• Asiamiesposti
• Ojentamispalvelu
• Huomio ympäristöasioihin
Mistä palvelun laatu muodostuu?
• Muodostuu sellaiseksi kuin A (=asiakas) sen mieltää
• Kaikki seikat, minkä pohjalta A saanut mielikuvansa, vaikuttaa
• Organisaation suunnitelmallinen viestintä
• Kuulopuheet
• Tuote tai sen puute toimii oman itsen jatkeena
• Niiden avulla helpompi kertoa itsestä
• Ostettu tuote edustaa unelmaa, mitä A haluaisi olla
• Mitä A tuntee tuotetta käyttäessään?
• Millaisena A näkee itsensä tuotteen kautta?
• Torjuttu tai verhottu TARVE
• Salainen halu herättää naapurissa kateutta???
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti