Asiantuntijoiden vinkkejä reklamaatio tilanteisiin ravintolassa.
Millaisista asioista voi valittaa?
* Tarjoilijalle kuuluu ilmoittaa kaikista epäkohdista.
* Jos ruoka on liian suolaista tai kuivaa.
* Jos valmistus on tehty väärin esim: kana puoliraakana on jo terveysriski.
* Jos ruoasta löytyy jotain sinne kuulumatonta.
* Liian hitaasta palvelusta tulee ilmoittaa suoraan esimiehelle jos työntekijöitä ei ole, mutta jos palveluhenkilökunta on laiskaa niin voi siitä valittaa suoraan heille.
* Annokseen liittyvät valitukset tulee tehdä heti eikä vasta, kun on sen jo syönyt.
* Eri aikaan tulevista annoksista ei kannata valittaa henkilökunnalle (keittiössä on todennäköisesti vajaa miehitys.) Tässäkin tapauksessa palaute ravintolan esimiehelle on parempi vaihtoehto.
* Jos tarjoilija ei osaa sanoa annosten raaka-aineita asiasta voi palaute muodossa huomauttaa "yläporrasta" ottaen huomioon ravinntolan tason tietysti.
Muutama vinkki ravintoloiden henkilökunnalle.
* Jos annos palaa keittiöön se tulee ottaa loogisesti ajatellen.
* Jos asiakas huomauttaa palvelijaa jostain, kannataa itse katsoa voiko asialle tehdä jotain parannusta.
* Ravintolan tasoon nähden kuuluu osata kertoa annosten raaka-aineiden alkuperä esim: ketjuissa lihan alkuperä, "Fine Dine" Tyyppisissä ravintoloissa on parempi osata kertoa "nippelitietoa" esim: viinien rypäle lajikkeet.
* Reklamaatiotilanteessa kuuluu tarjota tilanteeseen soveliasta korvausta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti